Thursday, April 30, 2009

Permata yg hilang

Saat2 mnunggu menjadi seorg ibu ini,aku sering terkenangkan arwah mak.Sumber inspirasiku suatu masa dahulu.Dialah tempat aku mengadu,suka dan duka,tempat bermanja,bertanyakan pendapat.Mak prnh ckp aku ni terlalu sensitive,klau mak tegur atau tinggikan suara aku akn merajuk...tp mmg aku xnafikan....mgkn krn aku rpt dengan mak brbanding abh.Aku rindukan leterannya,ramah mesranya,gelak tawanya,air matanya yg akn mengalir setiap kali menghantar aku blik ke uia dlu,ciuman n doanya yg singgah di dahiku setiap kali aku blik ke kl.Mak n abh tidak prnh jemu untuk mendoakan kejayaan kami adk beradik shglah seorg demi seorg dari kami merangkul segulung ijazah....

Alhamdulillah...aku bersyukur krn berjaya mengabulkan hjt mak yg mahukan aku berjaya membawa blk segulung ijazah,wlaupn pd waktu itu dia tlh tiada di bumi ALLAH ini.pergi jauh menghadap Ilahi.Teringt saat terakhir aku menatap wajahnya,tangan mak ku salam dan spt biasa mak mencium dahiku dan membaca doa "Allahumma faqqiha fiddin wa A'limha takwil",Aku mengaminkan apa yg didoakan emak.mga termakbul doa mak.....mak nampk lainn sgt,wjhnya pucat dan nafasnya tersekat2.ikutkan hati nk ja aku btlkan hasrat blk ke kl tp apa daya perjuangaan ku msh blum selesai.abh seorg ja yg menghantar aku mlm itu.......pg itu aku slamat samp ke uia.pntnya msh terasa.....ingin aku tidur sekejap.tiba2 hp berbunyi..mak dah xsdrkan diri.aku terus bingkas bangun n menelefon kakak ku di shah alam.pg itu jgak kami blik.

Sampai saja di wad ICU kepala bts,mak sdh terbaring diats katil.matanya tertutup rpt,wayar berselirat di kanan dan kiri,muka bengkak.........adakah ini mak yg aku lihat kemarin.ku thn air mata,ak xnk menangis dpn abh....cuba2 bt ok...mak koma 3 bln.pelbagai usaha tlh dibt,tp hasilnya msh tiada...shglah aku hbs uia.

Alhamdulillah....aku amat bersyukur ke hadrat ilahi krn aku diberi peluang utk menjaga mak ..ku tbahkan hati..wlaupn hati sayu melihat mak yg dulunya ramah,kaku di ats katil...4 bln slps itu emak tlh kembali menghadap Ilahi.Wlaupun begitu kenangan indah bersamanya tidak prnh hilang dari ingtan kami sekeluarga, walau sekalumit.InsyaAllah,segala nasihat dan amanatnya akn kami laksanakan......aku menaruh impian utk menjadi spt dia....insan yg sentiasa berkorban utk keluarganya...ibu yg sarat dgn kasih syg yg tidak berbelah bagi......isteri yg setia dicici suami....hamba Allah yg sentiasa berusaha utk mendpatkan maghfirahNya.

Al-Fatihah........doakan mga rohnya dicucuri rahmat & ditempatkan bersama org2 yg beriman.

3 comments:

-anidaothman- said...

aduh asu................syahdunya baca entry nie........sedih angah rasa...dan-dan tekenang wajah aRWAH........even angah bukanlaa anak dia..tapi keakraban ukhwah kita sentiasa di doa bepanjangaN oleh arwah....kalo dulu angah p umah asu.....selalu layan arwah dl..mcm-mcm cerita ada dia nak ceritakan...SAYu la asu....angah RINDU gelak tawa, ramah dia.....tapi apa-apapun angah DOAKAN semoga MAK ABADI di sana............aduh...feling gila baca enTry nie........sebab antara kita dh mcm adik beradik....terasa sangat......

ShidaNaiM said...

itulah...dah lama rsa nk wt entry ni....inilah yg terbuku di dalam hati....akhirnya tercapai.

-anidaothman- said...

asu..sume kenangan bersama ARWAH,
abadi untuk seLamanya.......

so...sementara yg masih ada IBU, UMMI, MAMA, MAK haRgaiLah sepenuHnya......

Post a Comment